De wereld van podcast is voor vele een onontdekte wereld van mogelijkheden. Maar wat het is nou eigenlijk, waar komt het fenomeen vandaan en een aantal key feiten.
Een podcast wordt als volgt omschreven, “het is een audio-uitzending waarbij het geluidsbestand kan worden aangevraagd en aangeboden door middel van webfeeds. Het interessante is dat het al een tijd terug gaat, denk aan de introductie van de MP3-spelers waarbij het een voor radioamateurs eenvoudig werd om populariteit te winnen voor hun uitzending. De term Podcast is dan ook een samenvoeging van woord iPod (Yes, die van Apple) & Broadcast (Letterlijk: uitzenden). Oftewel een geluidsbestand uitzenden.
Als je kijkt naar de markt van Podcasts kunnen we aangeven dat de populariteit van het luisteren van een podcast stabiel blijft, dat de zakelijke doelgroep steeds interessanter aan het worden is en dan reclame niet storend is. Aldus een onderzoek van Markteffect. Markteffect heeft een onderzoek uitgevoerd en in mei 2020 voor de derde keer dit onderzoek naar buiten gebracht. Een aantal feiten op een rij;
- In Mei 2019 luisterde ruim een kwart van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Dit percentage steeg naar 39% van de Nederlanders in november 2019. Kijkende naar het onderzoek in mei is dit blijven hangen op ongeveer 40%.
- Tijdens de vorige meeting van Markteffect luisterden de meeste mensen ten minsten wekelijks één podcast, dit is in de huidige metingen verschoven naar maandelijks.
- De bekendheid is echter wel toegenomen en zorgt voor meer luisteraars.
- Er is een flinke stijging te zien in het aanbod van podcasts en hierdoor zie je ook een flinke verschuiving in populariteit qua genres van de podcasts.
- De meeste Nederlanders luisteren een podcast op persoonlijk niveau, echter wint de zakelijke markt aan populariteit.
- Reclame is niet storend, de meeste mensen luisteren gewoon door tijdens de reclame en worden indirect beïnvloedt door deze reclame. Dit betekend dat de commerciële kant van een podcast maken steeds interessanter kan worden.
- Kijkende naar de zakelijke luisteraars (24%) wordt door Markteffect gezien dat 80% hoopt op nieuwe inzichten die hen verder kunnen helpen in hun werkzaamheden.